De VRT is de Vlaamse openbare radio- en televisieomroep. De VRT wil de Vlaamse samenleving versterken door te informeren, te inspireren en te verbinden. Als radio- en televisieomroep richten ze zich op informatieve en culturele programma’s, maar ook op sport, drama en amusement.
Enkele bekende merken van de VRT zijn:
De VRT wilde inzicht krijgen in nieuwe series en hun lanceringsprestaties enkele dagen na de uitzending. Want het succes van tv-premières kan een groot publiek nog steeds verrassen.
Om dit overzicht te kunnen geven, heeft Cloubis de ‘verklikkerlamp’ gebouwd, die dienstdoet als de kanarie in de kolenmijn als het gaat om premièresucces. Het kan een licht werpen op content met hoge aantrekkingskracht.
Het verklikkerlicht berekent hoeveel digitale views er waren in de eerste zeven dagen na de uitzending van de aflevering. Vervolgens vergelijkt het dit met alle historische premières van de VRT in hetzelfde genre, om tot een percentiel (en vroege succesindicator) voor deze show te komen.
Door dbt te gebruiken en deze metingen te berekenen, is het mogelijk om shows aan te duiden die sterk aan het boomen zijn en extra aandacht verdienen op de website, of shows die daarentegen hun potentieel niet waarmaken en moeten worden gemonitord.
Het verklikkerlicht is een gedeeld dashboard dat een overzicht geeft van de beste en slechtste premières van de afgelopen 4 weken, telkens in hetzelfde formaat gepresenteerd.
Voor de show ‘Down the road’ geeft het dashboard bijvoorbeeld de volgende informatie: