Data voorbereiden op een vlotte D365 CRM Migratie – DELA

We hielpen met

ETL
Data Governance
D365

DELA staat voor “Draagt Elkanders Lasten” en maakt deel uit van een coöperatie. DELA is gespecialiseerd in alles wat van ver of dichtbij te maken heeft met afscheid en ontzorgt mensen op één van de moeilijkste momenten van hun leven: het afscheid van een dierbare. De organisatie bestaat reeds meer dan 85 jaar en is sinds 1989 aanwezig in België, waar ze bijna 800 medewerkers telt die helpen vóór, tijdens en na een uitvaart. DELA is vooral gekend als uitvaartverzekeraar, maar heeft ook een 70-tal hooggekwalificeerde uitvaartcentra op meer dan 120 locaties in België, 2 crematoria en een repatriëringscentrum op de luchthaven van Zaventem. Bovendien staan een 30-tal consulenten nabestaandenzorg dagelijks klaar om de nabestaanden na de uitvaart te helpen met praktische en administratieve beslommeringen. DELA doet ongeveer 80% van de repatriëringen en begraaft 1 op de 10 Belgen. DELA staat er dan ook om gekend dé uitvaartspecialist van België te zijn. Vanuit haar sociale betrokkenheid richtte DELA het DELA Fonds op, dat initiatieven steunt die het moeilijke moment rondom het afscheid draaglijker willen maken.

De briefing

Onze hulp werd ingeroepen bij een groot datamigratieproces bij de Belgische tak Verzekeringen. Het doel: de verschillende custom CRM-pakketten migreren naar het nieuwe CRM-systeem op Microsoft D365 waarbij er ook backpropagatie tussen het nieuwe CRM-systeem en de bestaande systemen bekomen moest worden. 

De te migreren data betreft contactpersonen, polissen, brokers… Bij zo’n grootschalige migratie zijn veel interne en externe stakeholders en technische profielen betrokken. 

Onze rol bestond uit het mee verhogen van de datakwaliteit en het conform maken van de data aan de vereisten voor de datamigratie. Hiervoor waren o.a. datacleaning, deduplicatie en mapping nodig. 

  • De datacleaning bestond onder andere uit het verhogen van de kwaliteit van de bestaande adresdata. 
  • Bij de deduplicatie wordt eerst bepaald wat mogelijke duplicaten zijn en worden er regels ontworpen en toegepast om gedupliceerde records terug te brengen naar één record. 
  • Bij mapping wordt de data zoals ze in de custom CRM-paketten zit omgevormd naar de formats, tabellen en kolommen, kortom het data model zoals deze aanwezig zullen zijn in het nieuwe CRM-systeem Microsoft Dynamics 365.

De onderstaande figuur licht onze rol in het datamigratieproces toe:

Het voordeel van de datamigratie is dat alle informatie (polis, persoon, broker …) geconsulteerd en aangepast kan worden in één systeem: Microsoft Dynamics D365. Hierdoor kan er gemakkelijker met de data gewerkt worden en kunnen er vlotter inzichten uit verkregen worden. Bovendien is de datakwaliteit verhoogd, waardoor de data accurater is.

Onze oplossing

Cloubis fungeerde als brug tussen de technische stakeholders en de business stakeholders wat betreft databesluiten en datavraagstukken. Daarnaast zaten we ook mee aan het stuur om deze logica te implementeren. Voor beide taken werd voornamelijk met Tableau en Tableau Prep gewerkt. Bij de datacleaning werden ook python algoritmes ontworpen die bvb. Een verkeerd gespeld adres wijzigen in het correcte adres en die de taal van een adres bepalen. Er werd ook aan data verrijking gedaan door externe bronnen te koppelen.

Omdat er bij een project van deze omvang met uiteenlopende teams en stakeholders samengewerkt wordt, was communicatie essentieel. Het was van het grootste belang onze acties voldoende te documenteren, zodat het voor elke betrokken partij duidelijk is wat er met de data gebeurde. Geregeld waren er beslissingen van stakeholders nodig over hoe een bepaald issue aangepakt diende te worden. In dat geval was het zaak om het probleem bondig, gericht en concreet voor te stellen aan de stakeholders in kwestie. Kwantificering en voldoende voorbeelden uit de data werden meegegeven om inzichtelijk te maken wat het probleem is en wat de gevolgen zijn van verschillende mogelijke oplossingen.

Het resultaat

DELA beschikt door de migratie over een gecentraliseerd CRM-systeem met kwalitatieve data dankzij de geïmplementeerde dataprocessen waardoor de verschillende stakeholders binnen DELA gemakkelijker en met vertrouwen met de data aan de slag kunnen gaan.

De migratie heeft de volgende voordelen:

  • Gebruiksvriendelijk: Een efficiënter zoekproces voor de eindgebruiker bij verzekeringen. Alle informatie gekoppeld aan bijvoorbeeld één persoon of één polis kan nu snel en gemakkelijk terug gevonden worden.
  • Compleet klantbeeld: Je krijgt een 360-gradenweergave van je klanten waardoor je effectiever kunt communiceren en beter kunt inspelen op de behoeften van klanten.
  • Verhoogde data kwaliteit: Accuratere data binnen verschillende systemen door verhoging van de datakwaliteit. Dit zorgt ervoor dat brieven op het juiste adres terechtkomen, de werknemers over telefoonnummers beschikken die rechtstreeks ingelezen en opgebeld kunnen worden door het belsysteem etc.
  • Betere inzichten: Krachtige rapportage- en analysetools bieden overzichtelijke inzichten om betere beslissingen te nemen.
  • Marketing verbeteren: Door de klantendata kwalitatief en gebruiksvriendelijk te centraliseren wordt het gemakkelijker om toekomstige marketingcampagnes uit te werken.

Heeft jouw project onze expertise nodig?