DELA staat voor “Draagt Elkanders Lasten” en maakt deel uit van een coöperatie. DELA is gespecialiseerd in alles wat van ver of dichtbij te maken heeft met afscheid en ontzorgt mensen op één van de moeilijkste momenten van hun leven: het afscheid van een dierbare. De organisatie bestaat reeds meer dan 85 jaar en is sinds 1989 aanwezig in België, waar ze bijna 800 medewerkers telt die helpen vóór, tijdens en na een uitvaart. DELA is vooral gekend als uitvaartverzekeraar, maar heeft ook een 70-tal hooggekwalificeerde uitvaartcentra op meer dan 120 locaties in België, 2 crematoria en een repatriëringscentrum op de luchthaven van Zaventem. Bovendien staan een 30-tal consulenten nabestaandenzorg dagelijks klaar om de nabestaanden na de uitvaart te helpen met praktische en administratieve beslommeringen. DELA doet ongeveer 80% van de repatriëringen en begraaft 1 op de 10 Belgen. DELA staat er dan ook om gekend dé uitvaartspecialist van België te zijn. Vanuit haar sociale betrokkenheid richtte DELA het DELA Fonds op, dat initiatieven steunt die het moeilijke moment rondom het afscheid draaglijker willen maken.
Onze hulp werd ingeroepen bij een groot datamigratieproces bij de Belgische tak Verzekeringen. Het doel: de verschillende custom CRM-pakketten migreren naar het nieuwe CRM-systeem op Microsoft D365 waarbij er ook backpropagatie tussen het nieuwe CRM-systeem en de bestaande systemen bekomen moest worden.
De te migreren data betreft contactpersonen, polissen, brokers… Bij zo’n grootschalige migratie zijn veel interne en externe stakeholders en technische profielen betrokken.
Onze rol bestond uit het mee verhogen van de datakwaliteit en het conform maken van de data aan de vereisten voor de datamigratie. Hiervoor waren o.a. datacleaning, deduplicatie en mapping nodig.
De onderstaande figuur licht onze rol in het datamigratieproces toe:
Het voordeel van de datamigratie is dat alle informatie (polis, persoon, broker …) geconsulteerd en aangepast kan worden in één systeem: Microsoft Dynamics D365. Hierdoor kan er gemakkelijker met de data gewerkt worden en kunnen er vlotter inzichten uit verkregen worden. Bovendien is de datakwaliteit verhoogd, waardoor de data accurater is.
Cloubis fungeerde als brug tussen de technische stakeholders en de business stakeholders wat betreft databesluiten en datavraagstukken. Daarnaast zaten we ook mee aan het stuur om deze logica te implementeren. Voor beide taken werd voornamelijk met Tableau en Tableau Prep gewerkt. Bij de datacleaning werden ook python algoritmes ontworpen die bvb. Een verkeerd gespeld adres wijzigen in het correcte adres en die de taal van een adres bepalen. Er werd ook aan data verrijking gedaan door externe bronnen te koppelen.
Omdat er bij een project van deze omvang met uiteenlopende teams en stakeholders samengewerkt wordt, was communicatie essentieel. Het was van het grootste belang onze acties voldoende te documenteren, zodat het voor elke betrokken partij duidelijk is wat er met de data gebeurde. Geregeld waren er beslissingen van stakeholders nodig over hoe een bepaald issue aangepakt diende te worden. In dat geval was het zaak om het probleem bondig, gericht en concreet voor te stellen aan de stakeholders in kwestie. Kwantificering en voldoende voorbeelden uit de data werden meegegeven om inzichtelijk te maken wat het probleem is en wat de gevolgen zijn van verschillende mogelijke oplossingen.
DELA beschikt door de migratie over een gecentraliseerd CRM-systeem met kwalitatieve data dankzij de geïmplementeerde dataprocessen waardoor de verschillende stakeholders binnen DELA gemakkelijker en met vertrouwen met de data aan de slag kunnen gaan.
De migratie heeft de volgende voordelen: